De ce nu se implica cetatenii in comunitate?

Continuam analiza sondajului Motodrom cu patru idei:

  • 15.8% - nivelul de implicare al cetatenilor din zona parcului Motodrom in problemele comunitatii;
  • responsabilitatea cetatenilor in sesizarea problemelor din comunitate;
  • cum modeleaza administratia locala cetatenii din propria comunitate.
  • cum se pot ajuta cetatenii pe ei insisi

1) Sa incepem cu nivelul de implicare al cetatenilor.

Doar 15.8% dintre sesizari sunt cu adevarat relevante. La acest numar se poate reduce implicarea cetatenilor in comunitate.
Pentru ca orice sesizare sau sugestie care depaseste trei luni are cele mai mari sanse sa fie uitata sau abandonata de catre administratia locala.
Evident ca cei 57.8% care nu au sesizat niciodata administratia locala si-au facut o cultura din a nu participa sub nicio forma in comunitate.
Cum s-a ajuns la situatia aceasta? Vom explica mai jos.

2) Pana unde se intinde responsbilitatea cetatenilor in sesizarea problemelor din comunitate, si unde incepe reponsabilitatea administratiei locale in identificarea problemelor si nevoile oamenilor?

Exista cateva motive pentru care cetatenii au responsabilitatea de a sesiza problemele din comunitate. In primul rand, ideal ar fi ca administratia locala sa aloce resurse si sa ia decizii in functie de nevoile comunitatii, care daca nu sunt comunicate nu vor fi aplicate corect.
Apoi este nivelul de informare al serviciilor publice. Oare umbla angajatii administratiei drumurilor si parcurilor sa verifice daca sunt copacii toaletati cum trebuie pe fiecare strada? Sau angajatii politiei locale sesizeaza undeva ca semnele de circulatie nu se vad din cauza vegetatiei?
Aici intervine responsabilitatea cetateanului obisnuit.

3) Raspunsul administratiei locale fata de sesizarile si sugestiile cetatenilor din comunitate creeaza o cultura la nivel de comunitate.

Din partea administratiei locale cetatenii se pot astepta la trei situatii:

  • Raspuns pozitiv: cetateanul este fericit, va mai reveni cu alte sesizari sau sugestii.
  • Raspuns negativ: cetateanul este nefericit, dar exista o probabilitate crescuta de a mai reveni cu idei si sesizari.
  • Niciun raspuns: ei bine, aici devine interesant, cititi mai jos, pentru ca asta se intampla cel mai des.

Toti cetatenii sunt de acord ca administratia locala deserveste nevoile comunitatii.
De cele mai multe ori, administratia locala da un numar de inregistrare pentru cererile cetatenilor. Insa asta nu inseamna ca problema acestora a primit raspuns.
Cand nu primeste niciun raspuns, cetateanul este dezamagit si frustrat. Se simte exclus, nedreptatit si nerespectat.

Marea majoritate nu mai apeleaza pe viitor la primarie, pentru ca nu are de ce. Fiecare persoana este concentrata pe nevoile personale imediate, pentru ca cele comune nu pot fi rezolvate.

A doua categorie de cetateni, intr-o masura mult mai mica, devine oponent al oamenilor care se afla in administratia locala. Fie se inscriu in partide, fie in ONG-uri. Acestia devin activisti. Nici aceasta nu este o idee rea, insa scopul initial se pierde pe parcurs si ramane lupta. De cele mai multe ori administratia locala castiga aceste dispute, dar din pacate o face impotriva propriilor cetateni.
Pana la urma si angajatii care au putere de decizie in administratia locala vor suporta consecintele propriilor actiuni; si ei vor veni la birou pe aceleasi drumuri ca si cetatenii din comunitatea lor, si ei vor gasi gunoaie pe strada, si ei vor avea nevoie sa foloseasca bunuri comune.

4) Cum se pot ajuta cetatenii pe ei insisi?

Pe scurt, sa nu mai astepte de la administratia publica sa faca ce pot ei insisi sa faca. In ultimii 10 ani, inovatia in comunitatile locale a avut foarte multe reusite, insa abia acum ajung in Romania.

Aceasta nu inseamna ca administratia locala este exclusa din colaborare, ci dimpotriva, intarirea relatiei cu aceasta, acolo unde se poate.
Acesta este un subiect vast, pe care il vom trata pe larg in urmatoarele articole.

Citizen First se alatura comunitatilor prin crearea de unelte tehnologice. Ne implicam in dezvoltarea de solutii pentru transport, educatie, sport, sanatate, cultura si energie. Acestea, la nivel de individ; lucruri ce vor putea fi folosite de fiecare dintre noi.